Na co si dát pozor při prodeji nemovitosti
V praxi se často setkávám s mnoha chybami, kterých se doupouštějí majitelé nemovitostí, ale častokrát i nekvalifikovaní realitní makléři. Bohužel každá taková chyba může nemovitost nenávratně poškodit a cenu snížit pod standardní tržní cenu. Rozhodla jsem se tedy, že nejčastější chyby popíši.
1. INZERCE NA RŮZNÝCH SERVERECH ZA RŮZNOU CENU
Pokud inzerát umisťujete na několik realitních serverů, dejte si pozor, abyste vždy všechny inzeráty aktualizovali. Nemovitost, kterou lze najít s různými popisy a cenami působí nedůvěryhodně.
2. PRODEJ S VÍCE REALITNÍMI KANCELÁŘEMI
I když se to může zdát výhodné, prodávat s několika realitními makléři najednou, není tomu tak! V dnešní době všechny realitky inzerují na stejných serverech. Inzerát se potom objeví v několika podobách, a i když jeden makléř odvede práci dobrou, jiný mu ji např. nekvalitními fotkami a zavádějícím popisem u svého inzerátu může pokazit. V praxi potom dochází k tomu, že zájemce obvolá všechny realitní kanceláře a komu se podaří u Vás vyjednat největší slevu, s tím makléřem je ochotný nemovitost koupit.
3. NEKVALITNÍ FOTOGRAFIE
Při prodeji je důležitý první dojem. Lidé nenakupují nemovitosti pouze podle ceny, ale velikou roli hrají emoce. Pokud se Vám nepodaří na tyto emoce zapůsobit, kupující nezavolá. Vyvarujte se fotografií z telefonu a pokud by snad váš makléř chtěl fotit nemovitost mobilem, odněho raději rychle pryč.
4. INZERCE POUZE NA NEPLACENÝCH SERVERECH
Vaše nemovitost musí být vidět. Bohužel neplacené servery nemají finanční prostředky na reklamu a díky tomu jsou mnohem méně navštěvované. Jedním z kritérií může být také množství inzerátů podobných nemovitostí. Je zcela zbytečné dávat inzerát na server, kde jsou pouze dva inzeráty. Většina kupujících nemá čas prohledávat internet a hledat na tisících realitních serverech. Zabere to hodně času a většinou se všichni nakonec zaměří na jeden oblíbený server, ať už to jsou S-reality, re-max, Idnes.reality, nebo severočeské reality, či jiný. Méně zájemců = menší poptávku a tím pádem i nižší cenu.
5. DLOUHODOBÁ INZERCE ZA VYSOKOU CENU BEZ ADEKVÁTNÍ ODEZVY
Představme si nemovitost, jako jakékoliv jiné zboží v obchodě. Zboží, které v obchodě leží již dlouho, se časem okouká. Stejně tak to je i u nemovitostí. Jakmile nemovitost dostane punc "to nikdo nechce". Nezbývá nic jiného, než zlevnit. Většinou se nemovitost nakonec prodá mnohem levnější, než kdyby byla ihned prodávaná za reálnou prodejní cenu.